söndag 22 november 2009

Löparteknologi

En av de stora fördelarna med löpning som motionsform är ju att det inte krävs så mycket utrustning. Ett par justa löparskor och några lämpliga löparkläder och så drar man iväg. Under årens lopp har jag dock skaffat mig lite annan utrustning som kan göra rundan lite intressantare.

På handleden sitter oftast en GPS-klocka från Garmin som heter Forerunner 305. Den är visserligen lite otymplig, men innehåller i gengäld en mängd olika funktioner, varav jag egentligen bara använder tre: tidtagning, avståndsmätning och pulsmätning. Jag gillar att veta hur långt jag springer, och hur fort det går. Pulsmätningen använder jag inte lika aktivt, men ibland är det bra att ha lite koll på hur hjärtat slår också.

Nästa pryl för löparspåret är min Ipod nano, fastspänd på överarmen i ett smidigt neopren-fodral. En härlig vårdag i skogsspåret så kan man vara utan musik i öronen för då är det mycket viktigare att njuta av fågelsången. Under en kvällsrunda i det nu kompakta novembermörkret så piggar dock lite musik upp, för att inte tala om när man monotont mal på ett löpband i gymmet.

Så här års behöver man också ofta en pannlampa. Jag har en liten behändig LED-lampa som inte väger så mycket och sitter stadigt på huvudet.

Prylar i all ära, men fortfarande kan det räcka att bara snöra på sig dojorna och ge sig av. Denna enkelhet är helt klart en del av löpningens tjusning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar