lördag 7 november 2009

Från vin till löpning

Jag har nu bloggat om vin i ca. 18 månader på Puttes Vinspalt, och funnit stor glädje i både själva skrivandet, och responsen. Nu är det dock så med vin att man inte kan dricka det varje dag utan att det får skadliga hälsoeffekter. Men löpträna kan man minsann göra varje dag om man vill och orkar. Om man som jag dessutom uppskattar både god mat och goda viner så gäller det att skapa lite balans i tillvaron och kroppen, så löpningen är helt enkelt en utmärkt motpol till vindrickandet.

Jag har aktivt löptränat sedan jag var 12 år. Det började som fysträning i tennisklubbens regi, men sedan fick löpningen ett egenvärde, även utan bollsporter. Jag har lärt mig att uppskatta den både som motionsform och avkoppling. Under årens lopp har därför det blivit ett antal långlopp, bl.a. sex maraton, ett femtontal halvmaror och några Lidingölopp.

Nu när jag har passerat 40-årsstrecket har jag tyvärr märkt att det blir svårare och svårare att hålla vikten nere och flåset uppe. Jag tänkte därför att den här bloggen skulle kunna fungera som en publik träningsdagbok, med en och annan utvikning kring ämnet löpning och träning i största allmänhet. Jag gillar att skriva och formulera mig, så jag gör detta av helt själviska skäl, och det blir nog automatiskt motivationshöjande, om ens vedermödor i löparspåret blir publika. Jag hoppas kanske på ett och annat glatt tillrop också. Full fart framåt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar