fredag 2 april 2010

Favoritrundan i Åhus

Nu har jag fått förmånen att springa min absoluta favoritrunda igen. Större delen av skärtorsdagen tillbringades i bil, för att transportera familjen till påskfirande i Skåne. Sent på eftermiddagen kom vi fram till sommarstugan i Åhus. Efter urpackning av bilen drog jag på mig träningskläderna och gav mig av.

Rundan börjar där Kronoskogen i Äspet möter havet. Man springer först i gles tallskog på mjuka barr-beströdda stigar. Efter en stund byts barren mot löv då man kommer in i en äkta skånsk bokskog. Så småningom når man Åhus Hamn vid Helge å:s mynning. Man passerar seglarsällskapet och vänder tillbaka utmed havet. Först springer man i kanten på fågelskyddsområdet, sedan en kort asfaltssträcka innan man kan sträcka ut i en härlig slutspurt på sandstranden. Det är en helt ljuvlig löprunda på knappa fyra kilometer. Naturupplevelse, motion och njutning i ett.

Traditionen bjuder att denna löprunda avslutas med ett dopp i Hanöbukten. Visserligen var det bara den 1 april igår, och isen släppte strandkanten för knappa två veckor sedan, men traditioner är till för att hållas. Det var bara att kasta sig i böljan, och sedan blixtsnabbt upp igen. Doppet var dock fullt tillräckligt för att orsaka momentan krympning av genitalierna och en viss hyperventilation. Men det är alltid skönt efteråt.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar